Положення про навчальний кабінет Олексіївського навчального-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»
Дата: 22.12.2021 08:44
Кількість переглядів: 118
СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
Педагогічною радою Директором Олексіївського НВК
Протокол № «ЗОШ І –ІІІ ступенів – ліцей»
від _________________ р. ____________________ І.І.Гайцук
Положення
про навчальний кабінет
Олексіївського навчального-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»
ПОЛОЖЕННЯ
про навчальні кабінети
в Олексіївському навчально-виховному комплексі
« Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ліцей»
1. Загальні положення
Положення про навчальні кабінети: розроблено
відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту" та інших законодавчих актів України.
Дія цього Положення поширюється на навчальні кабінети,
що існують і створюються у Олексіївському навчально-виховному комплексі « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ліцей»
Це Положення визначає загальні та спеціальні вимоги
до матеріально-технічного оснащення кабінетів згідно
із санітарно-гігієнічними правилами та нормами і є обов'язковим
для їх організації в Олексіївському НВК.
Кабінетом вважається класна кімната закладу зі створеним
навчальним середовищем, оснащеним сучасними засобами навчання
та шкільним обладнанням.
2.Мета,завдання та основні форми організації навчальних кабінетів
2.1. Основна мета створення кабінетів полягає у забезпеченні
оптимальних умов для організації навчально-виховного процесу
та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової
і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 14 січня 2004 року N 24.
2.2. Завданням функціонування навчальних кабінетів є створення передумов для:
- організації індивідуального та диференційованого навчання;
- реалізації практичнодійової і творчої складових змісту навчання;
- забезпечення в старшій школі поглибленого навчання;
- організації роботи гуртків та факультативів;
- проведення засідань шкільних методичних об'єднань;
- індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його науковометодичного рівня.
2.3. Перед початком навчального року проводиться огляд
кабінетів з метою визначення стану готовності їх до проведення
занять.
2.4. Державні санітарні правила і норми облаштування,
утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації
навчально-виховного процесу мають відповідати вимогам,
затвердженим постановою Головного державного санітарного лікаря
України.
3. Типи навчальних кабінетів
3.1. Організація навчальних кабінетів передбачає:
- визначення предметної специфіки;
- розміщення кабінетів;
- оснащення засобами навчання та шкільним обладнанням за єдиними вимогами до упорядкування та удосконалення організаційнопедагогічних умов функціонування цих кабінетів.
3.2. У закладі можуть створюватись такі типи навчальних
кабінетів:
- кабінети з окремих предметів;
- комбіновані кабінети з декількох споріднених предметів класна кімната з набором навчальнометодичної інформації та матеріальнотехнічного забезпечення для декількох предметів.
3.3. У НВК мають бути створені кабінети: фізики, математики, англійської мови, географії, історії, української мови та літератури, інформатики,
хімії, трудового навчання, кабінети початкових класів НУШ, музичного мистецтва, спортивні.
3.4. Найбільш доцільним є поєднання предметів, що належать до однієї освітньої галузі, мають споріднене обладнання, наприклад хімії та біології, фізики й астрономії, біології і природознавства, правознавства та історії, мови й літератури тощо.
3.5. Фізкультурно-спортивні зали розміщені на першому поверсі згідно з ДБН В.2.2-3-97 п.3.8.
3.6.Класні кімнати для учнів початкової школи НУШ розміщені на 1 поверсі згідно з ДБН В.2.2-3-97 п.3.29.
4. Матеріально-технічне забезпечення навчальних кабінетів
4.1. Комплектація кабінетів обладнанням здійснюється відповідно до типових переліків навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів.
4.2. Шкільні меблі та їх розміщення у кабінетах (класних
кімнатах) та майстернях мають відповідати санітарно-гігієнічним
правилам та нормам (п.8.2 ДСанПіН 5.5.2.008-01 ( v0063588-01)
і здійснюватися відповідно до вимог ДБН В.2.2-3-97 "Будинки
та споруди навчальних закладів".
У класних кімнатах та кабінетах початкової, основної
і старшої школи встановлюються шкільні меблі: парти, (одно-)
двомісні учнівські столи та стільці учнівські, в кабінеті хімії та біології - спеціальні двомісні лабораторні столи,
прикріплені до підлоги (трьох розмірів за 4, 5, 6 ростовими
групами).
Шкільні меблі мають шість розмірів за ростовими групами
та маркуванням їх у вигляді ліній відповідного кольору. Зріст
учнів до 115 см (1-а група) - лінія оранжевого кольору, 115-130 см
(2-а група) - фіолетового, 130-145 см (3-а група) - жовтого,
146-160 см (4-а група) - червоного, 161-175 см (5-а група) -
зеленого і більше 175 см (6-а група) - блакитного.
Парти (столи учнівські) повинні бути тільки стандартні,
при цьому стіл і стілець мають бути однієї групи.
У кожному кабінеті (класній кімнаті) слід передбачити
наявність меблів двох-трьох розмірів з перевагою одного з них
або трансформативних столів зі зміною висоти згідно
з антропомітричними даними школярів. У класних кімнатах повинна
бути нанесена кольорова мірна вертикальна лінійка для визначення
учням необхідного розміру меблів (п. 8.2 ДСанПіН 5.5.2.008-01
( v0063588-01 ).
4.3 Кабінет хімії має бути обладнаний демонстраційним столом з
витяжною шафою (розміром 64х85х250 см) під кутом 45 град.,
додатковим місцевим освітленням, підведенням гарячої та холодної
проточної води відповідно до вимог.
4.4. У кожному кабінеті (класній кімнаті) розміщується класна
(аудиторна) дошка різних видів: на одну, три або п'ять робочих
площ у розгорнутому або складеному вигляді.
На окремих робочих площах залежно від специфіки предмета може
бути:
розташовано набірне полотно для демонстрації розрізних карток
зі словами, літерами, складами, реченнями, цифрами та лічильним
матеріалом тощо - для початкових класів;
нанесено контурну карту України або півкуль - для кабінету
географії;
нанесено графічну сітку для проведення уроків каліграфічного
письма - для початкової школи;
накреслено графічну сітку для побудови графіків - у кабінетах
математики і фізики.
Одна з робочих площ може мати магнітну основу з кріпленнями
для демонстрації навчально-наочних посібників (таблиць, карт,
моделей-аплікацій тощо).
Робочі площі на звороті дошки можуть бути покриті білим
кольором для нанесення написів за допомогою спеціальних
фломастерів.
Поряд з класною (аудиторною) дошкою в кабінетах галузі
технологій і математики розміщують демонстраційні креслярські
інструменти.
4.7. Хімічний посуд зберігається у лабораторному приміщенні,
розташовується окремо у залежності від розміру, виду і матеріалу
(пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
Посуд для збереження реактивів повинен мати етикетки з чітким
і яскравим написом їх назви. Усі шафи для зберігання хімічних
реактивів повинні замикатися.
Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються залежно від їх
властивостей (гігроскопічні реактиви, легкі, горючі і органічні
речовини, кислоти).
На посуді з отруйними речовинами має бути етикетка з написом
"Отрута", з горючими - етикетка з написом червоного кольору
та знаком оклику - "Вогненебезпечно!"
4.7. Місця зберігання засобів навчання нумеруються
і позначаються назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної
книги.
4.8. Усі матеріальні цінності кабінету обліковуються
в інвентарній книзі встановленого зразка, яка повинна бути
прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою (додаток 1).
4.9. Матеріальні об'єкти (предмети) і матеріали,
що витрачаються в процесі роботи (хімреактиви, посуд, міндобрива
тощо), заносяться до матеріальної книги (додаток 2).
4.10. Облік та списання морально та фізично застарілого
обладнання, навчально-наочних посібників проводиться відповідно
до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.
4.11. Кабінети і майстерні мають бути забезпечені:
аптечкою з набором медикаментів для надання першої медичної
допомоги;
первинними засобами пожежогасіння відповідно до Правил
пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи
освіти України.
4.12. Вимоги пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень
визначаються НАПБ В.01.050-98/920 Правила пожежної безпеки
для закладів, установ і організацій системи освіти України,
затвердженими спільним наказом Міносвіти України і Головного
управління Державної пожежної охорони МВС України від 30.09.98
N 348/70 ( z0800-98 ), зареєстрованим у Міністерстві юстиції
України 17.12.98 за N 800/3240 (із змінами і доповненнями).
5. Навчально-методичне забезпечення навчальних кабінетів
5.1. Навчально-методичне забезпечення кабінетів складається
з навчальних програм, підручників, навчальних та методичних
посібників (не менше одного примірника кожної назви) з предмета,
типовими переліками навчально-наочних посібників та обладнання
загального призначення, зразків навчально-наочних посібників,
навчального обладнання у кількості відповідно до вимог зазначених
переліків.
5.2. Розподіл та збереження засобів навчання і навчального
обладнання здійснюються згідно з вимогами навчальних програм
за розділами, темами і класами відповідно до класифікаційних груп
у кабінеті (класній кімнаті), лабораторних приміщеннях по секціях
меблів спеціального призначення.
5.3. У кабінеті (класній кімнаті) створюється тематична
картотека дидактичних та навчально-методичних матеріалів,
навчально-наочних посібників, навчального обладнання, розподілених
за темами та розділами навчальних програм. Картки розміщуються
в алфавітному порядку.
5.4. У кабінеті фізики, інформатики, хімії, трудового навчання мають бути інструкція і журнали ввідного та періодичного інструктажу з техніки безпеки, пожежної безпеки.
5.5. Додатково кабінети можуть бути оснащені:
підручниками та навчальними посібниками для кожного учня;
фаховими журналами;
інформаційними збірниками Міністерства освіти і науки
України;
бібліотечкою суспільно-політичної, науково-популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури;
матеріалами перспективного педагогічного досвіду, розробками відкритих уроків та виховних заходів;
інструкціями для виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень, фізичного практикуму тощо;
краєзнавчими матеріалами;
інструментами і матеріалами для відновлення і виготовлення саморобних засобів навчання.
6. Оформлення навчальних кабінетів
6.1. На вхідних дверях кабінету повинен бути відповідний
напис на табличці з назвою кабінету: "Кабінет фізики", "Кабінет
хімії", "Кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних
технологій навчання" тощо.
Крім того, на вхідних дверях класної кімнати може бути
цифрове позначення та літера класу, за якою закріплений даний клас
початкової школи, наприклад "1 клас".
6.2. Для оформлення кабінетів передбачено створення
навчально-методичних експозицій змінного та постійного характеру.
6.3. До постійних експозицій відповідно до спеціалізації
кабінету належать:
державна символіка;
інструкція з безпеки праці та пожежної безпеки, правила
роботи в кабінеті;
портрети видатних учених, письменників, композиторів;
таблиці сталих величин, основних формул;
еволюція органічного світу та його класифікація;
таблиця періодичної системи елементів Д.І.Менделєєва,
електрохімічний ряд напруг металів, розчинність солей, основ і
кислот;
системи вимірювання фізичних одиниць;
політична карта світу, політико-адміністративна карта
України, фізична карта України тощо.
6.4. У класних кімнатах початкової школи необхідно
розмістити:
правила пожежної безпеки та дорожнього руху;
класний куточок, де записано права і обов'язки школярів,
правила поведінки учнів, органи самоврядування, відображено життя
колективу класу.
6.5. У секційних шафах кабінетів демонструються прилади,
колекції, муляжі тощо.
6.6. До експозицій змінного характеру належать:
виставка кращих робіт учнів;
матеріали до теми наступних уроків, орієнтовні завдання
тематичного оцінювання, державної атестації;
додаткова інформація відповідно до навчальної програми,
зокрема, про життєвий і творчий шлях письменників, учених,
висвітлення поточних подій у нашій країні та за її межами;
матеріали краєзнавчого характеру;
результати експериментальної та дослідницької роботи учнів;
результати учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів тощо.
Матеріали експози