Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти в Олексіївському навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»
СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
Педагогічною радою Директором Олексіївського НВК
Протокол № «ЗОШ І –ІІІ ступенів – ліцей»
від _________________ р. ____________________ І.І.Гайцук
Положення
про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти в Олексіївському навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»
Положення
про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти в Олексіївському навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»
І. Загальні положення
1.Це Положення визначає порядок здобуття базової середньої освіти (далі – здобуття освіти) за індивідуальною формою,що організовується у закладах загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні освіти (далі – заклади освіти), іншими суб’єктами освітньої діяльності, які діють відповідно до Закону України «Про освіту».
2. До індивідуальної форми здобуття освіти належать екстернатна (екстернат), сімейна (домашня) іпедагогічний патронаж.
Для забезпечення індивідуальної форми здобуття освіти можуть використовуватися технології дистанційного навчання відповідно до Положення про дистанційне навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 року за № 703/23235.
3. Здобувачі освіти (у разі досягнення повноліття) або їх батьки та інші законні представники можуть обирати для здобуття освіти екстернатну форму (далі – екстернат), сімейну (домашню) форму або педагогічний патронаж відповідно до їх інтересів, здібностей, потреб, мотивації, можливостей і досвіду.
4. Організація здобуття освіти за індивідуальною формою здійснюється закладами освіти, іншими суб’єктами освітньої діяльності, які діють відповідно до Закону України «Про освіту», за рішенням керівника та за погодженням із засновником або уповноваженим ним органом.
5. Зарахування на індивідуальну форму здобуття освіти проводиться, як правило, до початку навчального року.
Переведення на індивідуальну форму здобуття освіти може відбуватися протягом навчального року, але не пізніше ніж за 3 місяці до проведення річного оцінювання чи державної підсумкової атестації (далі – атестація). Відповідне обмеження не застосовується для переведення на педагогічний патронаж.
Для осіб, які здобували чи здобувають освіту за кордоном, а також для осіб, які проживали чи проживають на тимчасово окупованій території України, території проведення антитерористичної операції (на період її проведення), території здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (на період здійснення зазначених заходів) (далі – неконтрольована територія) або на території населених пунктів на лінії зіткнення, зарахування (переведення) на екстернатздійснюється протягом всього навчального року.
- Підстави для зарахування до закладу освіти для здобуття освіти за індивідуальною формою (переведення на індивідуальну форму здобуття освіти), визначаються розділами ІІ – ІV цього Положення.
Зарахування (переведення) на індивідуальну форму здобуття освіти та відрахування із закладу освіти здобувачів, які навчаються за індивідуальною формою, здійснюється за наказом керівника закладу освіти відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016.
Документи, які додатково подаються для зарахування (переведення) на індивідуальну форму здобуття освіти, визначаються розділами ІІ – ІV цього Положення.
Іноземці та особи без громадянства додатково подають копію документа, що підтверджує законність їх перебування в Україні.
7. Заклад освіти,інший суб’єкт освітньої діяльності, який діє відповідно до Закону України «Про освіту», подає відомості про здобувачів освіти до відповідних органів управління у сфері освіти, які забезпечують їх внесення дореєструданих про дітей шкільного віку в порядку, встановленому законодавством.
8. Керівник закладу освіти,іншого суб’єкта освітньої діяльності, який діє відповідно до Закону України «Про освіту», у якому організовано індивідуальну форму здобуття освіти, забезпечує реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти шляхом розроблення індивідуальних навчальних планівтаіндивідуальних програм розвитку (за потреби), організації та проведення консультацій, надання доступу здобувачам освіти до користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою закладу освіти тощо.
Керівник закладу освіти, іншого суб’єкта освітньої діяльності, який діє відповідно до Закону України «Про освіту»,ознайомлюєздобувачів освіти, їх батьків або інших законних представників (одного з них) з порядком організації відповідної індивідуальної форми здобуття освіти, визначеним цим Положенням та іншими актами законодавства у сфері загальної середньої освіти.
9.Індивідуальний навчальний план, що визначає індивідуальну освітню траєкторію здобувача освіти, розробляєтьсяпедагогічними працівниками закладу освіти, іншого суб’єкта освітньої діяльності, який діє відповідно до Закону України «Про освіту», у взаємодії зі здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів.
Батьки або інші законні представники здобувача освіти можуть брати участь у розробленні індивідуального навчального плану.
До розроблення індивідуального навчального плану можуть залучатися фахівці в галузі педагогіки, психології, корекційної освіти.
Індивідуальний навчальний план розробляється на основі освітньої програми закладу освітита затверджується керівником закладу освіти. Якщо організація здобуття освіти за індивідуальною формою здійснюється іншим суб’єктом освітньої діяльності, який діє відповідно до Закону України «Про освіту», індивідуальний навчальний план здобувача освіти розробляється ним на основі типової чи іншої освітньої програми, затвердженої в установленому порядку.
Індивідуальний навчальний план повинен включати всі предмети інваріантної частини (базові, вибірково-обов’язкові) відповідно до навчального плану закладу освіти.
Затвердження індивідуального навчального плану здійснюється за погодженням з батьками або іншими законними представникамиздобувача освіти (одним із них).
Виконання індивідуального навчального плану та результати оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти фіксуються в окремому журналі.
10. Із метою забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами затверджується індивідуальна програма розвитку відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872.
11. Керівники закладів освіти,інших суб’єктів освітньої діяльності, які діють відповідно до Закону України «Про освіту», здійснюють контроль за виконанням освітніх програм, за якими навчаються здобувачі освіти за індивідуальною формою.
12. Оцінювання навчальних досягнень і атестація здобувачів освіти за індивідуальною формою здійснюється відповідно до законодавства в сфері загальної середньої освіти та особливостей, визначених цим Положенням.
13. Видача документів про освіту, у тому числі з відзнакою, та відзначення успіхів здобувачів освіти (нагородження похвальними листами, грамотами тощо) здійснюється відповідно до законодавства в сфері загальної середньої освіти.
ІІ. Екстернат
- Екстернаторганізовується для осіб, які:
- із поважних причин (стан здоров’я, проживання (перебування) за кордоном (для громадян України), на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, надзвичайні ситуації природного або техногенного характеру, збройний конфлікт тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти або не можуть пройти річне оцінювання та/або атестацію;
- не завершили здобуття загальної середньої освіти в закладі освіти та/або не мають результатів річного оцінювання з окремих навчальних предметів;
- є громадянами України, які здобували або здобувають загальну середню освіту за кордоном;
- є іноземцями, особами без громадянства, які постійно проживають чи тимчасово перебувають в Україні, у тому числі біженцями, особами, яким надано тимчасовий чи додатковий захист в Україні, та особами, які звернулися із заявою про визнання біженцем або про надання додаткового чи тимчасового захисту;
- прискорено опанували зміст навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів освіти).
2. Екстерном є особа, зарахована до закладу освіти на екстернат для самостійного засвоєння освітньої програми та проходження річного оцінювання навчальних досягнень та/або атестації.
Заклад освіти організовує екстернат для здобувачів освіти незалежно від верхньої межі їх віку.
3. У заяві про зарахування (переведення) на екстернатзазначається підстава відповідно до пункту 1 цього розділу. До заяви додається відповідний документ (документи), що підтверджує наявність такої підстави. Прискорене опанування змісту навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів освіти) підтверджується відповідно до пункту 4 цього розділу.
Заяву про зарахування на екстернат може особисто подати неповнолітня особа, яка виїхала з неконтрольованої території або з населеного пункту на лінії зіткненняв супроводі родичів або будь-яких інших повнолітніх осіб, які не є її законними представниками.
Особи, які проживають на неконтрольованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення, можуть подати скановану копію заяви будь-якими засобами зв’язку (факсом, електронною поштою).
4. Заклад освіти, у якому організовується екстернат, визначає рівень навчальних досягнень (на підставі особистої заяви одного з батьків дитини або іншого її законного представника чи повнолітньої особи, яка має намір здобувати освіту, за формою згідно з додатком 1до цього Положення) для:
осіб, які не мають документів (копій документів), що підтверджують наявність попередньо здобутого рівня освіти чи результатів оцінювання та/або атестації;
осіб, які прискорено опанували зміст навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів освіти).
Для проведення оцінювання навчальних досягнень особи наказом керівника закладу освіти створюється комісія, затверджується її склад (голова та члени комісії) та порядок організації роботи, а також графік проведення оцінювання і перелік завдань з навчальних предметів. Результати оцінювання оформлюються протоколом за формою згідно з додатком2 до цього Положення.
5. Оцінювання навчальних досягнень екстернів за відповідний клас або рівень початкової, базової або повної загальної середньої освіти проводиться з усіх предметів інваріантної частини (базових,вибірково-обов’язкових) навчального планузакладу освіти. Екстерни з числа випускників закладів освіти попередніх років, які свого часу не мали результатів річного оцінювання навчальних досягнень із певних предметів, проходять річне оцінювання лише з цих предметів.
За результатами оцінювання виставляється річна оцінка з кожного предмета. Оцінювання проводиться, як правило, до закінчення навчального року. Оцінювання навчальних досягнень осіб, які здобували або здобувають загальну середню освіту за кордоном, а також для осіб, які проживали чи проживають на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, здійснюється протягом всього навчального року.
6. Протягомодного навчального року екстерн може пройти оцінювання навчальних досягнень за один або кілька років навчання в межах одного або декількох рівнів освіти. Результати оцінювання оформлюються протоколом за формою згідно з додатком 2 до цього Положення.
7. Особи, які зараховані на екстернат на підставі того, що прискорено опанували зміст навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів освіти), продовжують навчання за цією формою здобуття освіти за умови засвоєння освітньої програми на рівні навчальних досягнень не нижче достатнього, що підтверджується результатами річного оцінювання.
У разі встановлення у таких здобувачів початкового або середнього рівня навчальних досягнень з предмету/предметів інваріантної частини (базових та вибірково-обов’язкових) навчального плану закладу освіти, відповідно до рішення педагогічної ради закладу освіти вони можуть бути переведені на іншу форму здобуття освіти.
8. Екстерни, які здобували або здобувають загальну середню освіту за кордоном, для отримання відповідних документів про освітудержавного зразка проходять річне оцінювання та атестацію.
За наявності міжнародних угод про взаємне визнання та еквівалентність документів про загальну середню освіту, екстерни, які маютьтакі документи про освіту за кордоном, для отримання документів про відповідний рівень повної загальної середньої освіти проходять лише атестацію.
9. Екстерни, які проживають або проживали на неконтрольованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення та в один рік проходять атестацію за курс базової і повної загальної середньої освіти, можуть пройти атестацію за курс базової загальної середньої освіти без наявності річного оцінювання навчальних досягнень (крім навчальних предметів «Українська мова», «Українська література», «Історія України», «Історія: Україна і світ», «Географія», «Громадянська освіта», «Правознавство»,«Основи правознавства», «Захист Вітчизни»). У такому випадку екстерни заповнюють освітню декларацію про завершення здобуття базової загальної середньої освіти за формою згідно з додатком3 до цього Положення.
Результати річного оцінювання з навчальних предметів за курс базової загальної середньої освіти визначаються відповідно до освітньої декларації та зазначаються в додатку до відповідного документа про освіту як результати атестації.
ІІІ. Сімейна (домашня) форма здобуття освіти
1. Здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою можливе для осіб, батьки або інші законні представникияких виявили бажанняорганізовувати освітній процес самостійно.
Батьки або інші законні представники здобувачів освіти можуть на договірних засадах залучати до організації здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою суб’єктів освітньої діяльності, які діють відповідно до Закону України «Про освіту».
- Відповідальність за здобуття дітьми освіти на рівні не нижче державних стандартів загальної середньої освіти несуть їх батьки або інші законні представники.
- Зарахування на сімейну (домашню) форму здобуття освіти здійснюється закладом освіти, за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає особа, яка має здобувати освіту, або іншим закладом освіти за вибором батьків (інших законних представників) і погодженням із керівником цього закладу.
До заяви про зарахування (переведення)на сімейну (домашню) форму здобуття освіти додаєтьсядокумент, виданий службою у справах дітей, про відсутність здобувача освіти на обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.
4. Здобувачі освіти за сімейною (домашньою) формою проходять підсумкове (семестрове/піврічне тарічне) оцінюваннянавчальних досягнень і атестацію (крім здобувачів освіти, які навчаються у 1-2 класах).
Завдання для підсумкового оцінювання та атестації здобувачів освіти складаються з урахуванням очікуваних результатів навчання, встановлених в освітній програмі закладу освіти та навчальних програмах.
Протягом першого року здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою підсумкове оцінювання відбувається двічі у семестр. Якщо протягом першого року здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою результати навчальних досягнень здобувачів освіти встановлено не нижче середнього рівня, наступного року та в подальшому оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти відбувається 1 раз у семестр/півріччя.
5. Якщо за результатами підсумкового оцінювання та/або атестації здобувачів освіти встановлено рівень їх навчальних досягнень не нижче середнього, вони можуть продовжувати навчання за сімейною (домашньою) формою.
Якщоза результатами підсумкового оцінювання здобувачів освіти за одним або кількома предметами встановлено початковий рівень їх навчальних досягнень або здобувачі освіти не пройшлипідсумковеоцінюваннябез поважних причин, вони можуть повторно пройти оцінювання протягом місяця.
Батьки або інші законні представники здобувачів освіти мають створити умови, які забезпечуютьпідвищеннярівня їх навчальних досягнень і повторне проходження ними оцінювання.
Якщо за результатами повторного оцінювання здобувачів освітивстановлено початковий рівень їх навчальних досягнень або здобувачі освіти повторно не з’явилися для проходження підсумкового оцінювання без поважних причин, вони можуть бути переведені на іншу форму здобуття освіти відповідно до рішення педагогічної ради закладу освіти.
6. Для здобувачів освіти, які навчаються у 1-2 класах, застосовується формувальне оцінювання, результати якого фіксуються у свідоцтві досягнень. Оцінювання відбувається шляхом спостереження за здобувачем освіти у різних видах діяльності протягом одного навчального дня (за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків або інших законних представників).